مقاله "نوش دارو" - قسمت 1
شعر آیینی
شعر آیینی و مذهبی
جمعه 2 اسفند 1387برچسب:, :: 14:53 :: نويسنده : محمد

 مقدّمه

خداوند حکیم در قرآن کریم می فرماید:

«إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّيٰ يُغَيِّرُوا۟ مَا بِأَنفُسِهِمْ»

خداوند اوضاع هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر خودشان اوضاع درونی خود را تغییر دهند(خودشان را تغییر دهند) .[سوره رعد آیه 11]

و نیز در جایی دیگر می فرماید:

«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ»

 

 فساد و تباهی در خشکی و دریا پدیدار می شود به خاطر آنچه مردم انجام می دهند .                  [سوره روم آیه 41]

 اکنون چه تباهی در هستی به وجود آمده؟ ما چه تغییری در سر نوشت خود ایجاد کرده ایم؟

مثلاً : سطح آب زیر زمینی در دو سه دهه ی اخیر در بعضی از مناطق بیش از 140 متر پایین رفته و اگر با این وضع پیش برویم در کمتر از یک دهه ی دیگر آب شیرین و قابل آشامیدن نداریم چه رسد به آب کشاورزی. آفتها و بیماری های گیاهی سیر تصاعدی پیدا کردهاند و هر چه سموم تولیدی بیشتر می شوند با رشد آفات و بیماری ها برابری نمی کنند.

بیماری های جسمی انسان ها قبل از پیری و فرسودگی جسم آنها ،همه را به کام مرگ می کشد. بیماری های روانی و افسردگی و... هم نمی گذارد در همان چند روز زندگی ، روی خوش ببینند. باید یکسره بنالند و لذت نعمات الهی به کامشان تلختر از عذاب الهی باشد. و اکنون آنچه از همه خطرناک تر است خطر از دست رفتن آبرو و حیثیّت خانواده ها در اجتماع است . چیزی که دیر یا زود دامن خیلی ها را خواهد گرفت و حداکثر تا یک دههی آینده،بسیاری از کسانی که به ارزش های الهی پشت کرده اند ، آن ها که نسبت به تربیت صحیح فرزندان خود بی تفاوت یا کم تفاوت اند و جز اقتصاد و تجمّل و خود نمایی به چیزی نمی اندیشند بزرگ ترین سرمایه انسانی خود یعنی آبروی خود و خانواده شان را خواهند باخت و نانشان را در خونشان خواهند زد.

ایران اسلامی در طول تاریخ همواره در معرض تهاجم بوده اما بلاهای گذشته، باد هایی بوده اند که فقط بیریشه ها را می برده اند ولی طوفان سهمگین تهاجم فرهنگی امروز کم ریشه ها را هم از بیخ خواهد کند و خواهد برد. و فقط آنهایی می مانند که ریشه های عمیق دارند. پس اکنون باید دین را با منطقِ عمیق و ریشه دار آموخت روش های قدیمی دیگر جواب نمی دهند!

ایرانی که یورش اسکندرمقدونی، حمله ی  غُز ها، فتنه ی خانمان سوز مغول،هجوم تیموریان، سلطهی استعمار و 8 سال جنگ تحمیلی در بیش از هزار کیلومتر مرز ، نتوانسته آن را از پا در آورد ، این بار در معرض شبیخونی است که اگر دیر بجنبد ، چیزی از فرهنگ و ارزشهای آن باقی نخواهد گذاشت و تاکنون بیشترین خسارت را به بدنه ی این سرزمین پاک و این تمدن عظیم وارد ساخته است.

ایرانیانی که مغولان وحشی را به مرور آدم کردند و از آنها مسلمان وحتّی شیعه ساختند و حملهی عظیم نظامی آنها را با دفاع فرهنگی خنثی ساختند،به سمتی می روند که اگر به ارزش های دینی خود متّوسل نشوند در تربیت نسل های بعدی خود به طرز عجیبی ناکام خواهند ماند.

 شبيخون فرهنگی از کجا شروع شد؟

نخستین جرقه های آن از زمان رضا شاه زده شد. وقتی استعمار دریافت که در هیچ یک از مستعمراتش به اندازه ایران اذیت نمی شود ، ریشه ی این تسلیم نشدن ها را در آزادی خواهی و عزّت عاشورایی و عظمت فرهنگی شیعه دید و با تحریک رضا خان بر منع عزاداری امام حسین (g) و کشف حجاب، برنامه اش را کلید زد.اماچون مردم هشیار بودند و ارزشهایشان در آن زمان (مانند گذشته) بیش از مال و جانشان برایشان اهمیت داشت به این فتنه تن ندادند و حتی بعد ها رژیم پهلوی را ساقط کرده، دست استعمار را از خاک و فرهنگشان کوتاه کردند.

استعمار خطر های بسیار جدّی حس کرد(خطر از زیر سلطه در آمدن یکی از مهم ترین منابع و مراکز انرژی دنیا یعنی ایران و تاثیر گذاری بر دیگر ملت های خاورمیانه که زیر سلطه ی استعمار  همه چیزشان را باخته اند و دزدان شرق و غرب را بر سر سفره ی غنی منابع خدادادی خود فرا خوانده اند و خود به نوکری این حرامیان مشغول اند).

حال استعمار باید چه کند ؟ باید شروع به براندازی کند. ابتدا ترور شخصیت های موّثر و نیرو های کلیدی نظام که تا امروز ادامه داشته و خون بیش از 15هزار انسان بزرگ و شریف توسط این مدعیان مبارزه با تروریسم در کشورمان ریخته شده است. امّا پس از حدود دوسال دشمن پی برد که زمان در حال از دست رفتن است لذا دست به حملهی گستردهی نظامی زد.

جنگی که باید آن را به تعبیر یکی از علما  جنگ جهانی سوم نامید،تمام کشور های سلطه گر و منفعت طلب آن روز در مقابل یک انقلاب نو پا که دوران ضعف دو سلسله ی خود باخته ی قاجار و پهلوی را پشت سر گذاشته ، به میدان آمدند و پس از 8 سال پی بردند که غلط بزرگی کرده اند و نقشه ای دیگر باید ریخت.

شبیخون فرهنگی

پس از خاتمه جنگ نظامی ،حمله فرهنگی شروع شد،حمله ای غافلگیرانه،وسیع و با تمام امکانات،که به تعبیر رهبر عزیزمان باید بگوییم شبیخون فرهنگی! نقشهی این شبیخون بیشتر ، جوانان را هدف قرار داده بود ، آن هم بیشتر با بمب اعتیاد که از حمله نظامی برایشان بسیار موفّقیت آمیز تر بود، 8 سال جنگ نظامی با هزینه ای بسیار سنگین، نتیجه آن 288 هزار نفر شهید. و شبیخون فرهنگی با هزینه کم و حتّی درآمد زایی بالا برای استعمار و نتیجهی آن بیش از 4 میلیون نفر معتاد و سست کردن پایه های بیش از 4 میلیون خانواده. در جنگ تحمیلی یکی می کشتند ، ده تَن سلاح برمیداشتند ، این جا یکی را خراب می کردند ، ده نفر را برایشان خراب می کرد.(شهدا یعنی به ظاهر کشته شدگانی که هر کدام از صد ها زنده عادّی برترند و معتادان یعنی به ظاهر زندگانی که اگر پاک نشوند مرگشان صد ها بار بر زندگیشان شرف دارد).

استعمار ، از این نقشه هم چندان راضی نبود ، چون هم ملّت ایران واکنش نشان داد و هم دشمن پی بُرده بود که بسیاری از مادران پاکدامن ایرانی ، حتّی با همسر معتاد هم ساخته و خانواده را با چنگ و دندان نگه داشته و تربیت فرزندان را ادامه می دهند و شکست پدر خانواده را ، جبران می کنند.

دشمن این بار ریشه را شناخت و تیشه را برداشت! آری باید مادر و فرهنگ مادر پروری را در جوامع اسلامی نابود کرد تا نه خانواده ای تشکیل شود و نه جامعه ای! نه جوان مبارزی ، نه سپاهی!

سؤال: چگونه باید عمل کرد؟ ابتدا خانواده های کم ریشه و سست اعتقاد را هدف قرار دهید ، آن هایی را که تجمّل و خودنمایی و مصرف گرایی ، بزرگترین ارزش زندگیشان است ، از آنها شروع کنید ؛ استعداد بیشتری در غرب گرایی دارند. با کلاس و متمدّنشان بخوانید ، ادبیاتشان را هم تغییر دهید. غرب زده که شدند ، نقاط قوّت غرب را مخفی کرده ، نقطهی ضعف آن را برایشان الگو کنید. کشور جهان سومی اجازه ندارد رشد علمی و صنعتی غرب را الگوبرداری کند. نباید پیشرفت صنعتی و هسته ای داشته باشد، جلویشان را با ترور و تحریم بگیرید امّا در مقابل ، آنچه به سر خانواده های ما غربیها آمده ، تقدیمشان کنید: فساد و فحشاء و بی بند و باری و از هم پاشیدن خانواده و انحراف و انهدام نسل! خانواده های ریشه دار را هم رها نکنید. در تنگنا قرارشان دهید. ارزش هایشان را به باد تمسخر بگیرید ، اُمُّلِشان بخوانید. عقب ماندهشان بنامید. آن قدر تحت فشار فرهنگ غرب قرارشان دهید تا خسته شوند و از ارزش هایشان کوتاه بیایند ، یا حدّاقل دفاع نکنند و بگذارند ما کارمان را بکنیم. جوّ عمومی جامعه را هم در نظر بگیرید ، در محافل عمومی و خصوصی آن قدر مباحث اقتصاد و سیاست را مطرح کنید تا مردم ، از فرهنگ فراموش کنند. آن قدر ظواهر زندگی آن ها را پردامنه و پرهزینه کنید که از عمق و باطن حیات انسانی و اسلامی خود غافل شده و وقت و سرمایه ای برای پرداختن به آن نداشته باشند.

سؤال: به کجا شبیخون بزنیم؟ به عقاید دینی نوجوانان و جوانان - ارزش های اجتماعی- روابط محرم و نامحرم حریم دختر و پسر.

با چه سلاحی؟ هالیوود ، سایت های اینترنتی ، فیسبوک و ماهواره!

از آخری غافل نباشید. آری ماهواره! از همه کاراتر است. بقیه سلاح ها فقط حریم فرد را می شکنند ، سلاح کشتار جمعی نیستند ، حیای خانوادگی می ماند. هنوز گناه ، پنهانی و همراه با شرم است. به ماهواره بپردازید که کل خانواده به استقبال آن می آیند. دیگر نه پدر از دختر حیا میکند و نه دختر از پدر ، نه مادر از پسر و نه پسر از مادر. همه با بیشرمی مهمان ما می شوند. هم شبهه مطرح کنید هم سریال بسازید ، سریالهای بیش از 100 قسمت ، که قبح هر عملی را بشکند. روابط نامشروع تمام اعضای خانواده در یک سریال ، برای خانوادهی تماشاگر ، اگر هم بلافاصله الگو نشود ، کمکم رویشان را باز می کند.

ماهواره را توجیه کنید تا جامعه بی بصیرت بپذیرند ، به ذهن ماهواره داران القا کنید که برنامه های خوبش را نگاه می کنند ، و شما سمّ مُهلک را چنان جاسازی کنید که به چشم نیاید. آنها غافل تر از آنند که بتوانند سم را از آش مسموم جدا کنند. سم را در ترکیب آش به خوردشان دهید ، کار خودش را می کند. ظاهر آش را هم جذّاب کنید؛ با یک وجب روغن!

شبهه را نیز فراموش نکنید: در ذهن نوجوانانشان بیاندازید. اکثر بزرگترهایشان معمولاً قدرت پاسخگویی ندارند چون از اسلام فقط اسم دارند ولا.... قرآن را هم از رو نمی توانند بخوانند چه رسد به فهم و تفسیر....

سؤال: آیا ایرانی ها مقابله نخواهند کرد؟ نه ، نگران نباشید ، آنها همیشه خیلی دیر متوجّه خطر می شوند . ایرانی بودن آنها بی ارتباط با اسطوره های آنها نیست. رستم ، بزرگترین پهلوان آنها ، وقتی سهرابش را شناخت که پهلویش را دریده بود و کیکاووسِ آنها هم زمانی نوشدارو را فرستاد که سهراب مُرده بود ، فقط؛ از اسلام آنها بترسید! از قرآنشان که می گوید: «وَلَاتَقْرَبُوا۟ الْفَوَٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ» : «به مفاسد اخلاقی نزدیک نشوید چه در عمل و چه در نیّت». و از معصومین آنها که میگویند: «لا دینَ لِمَن لا حَیاءَ لَهُ»: «دین ندارد ، کسی که حیا ندارد». این دو سرمایۀ گرانبها را که از پیامبرشان به ارث برده اند از آنها بگیرید ، تخت بخوابید! کارها بر وفق مُراد پیش میرود!

دوستان و برادران عزیزم مساله خیلی جدی تر از آنست که به شوخی بگیریم؛ فرو پاشی نظام مقدس خانواده، شکستن قبح طلاق و طلاق های پی در پی اشخاص، تربیت نشدن مادران پاک و پدران سالم و در نتیجه بوجود آمدن نسلی بزهکار، بی صاحب و بی کس و کار، بی شرم و بی آبرو، افزایش میزان فسق و فجور و فحشا و فساد و قتل و اسیدپاشی و خودسوزی و خودکشی و خودفروشی و بسیاری معضلات دیگر که ضمیمهی آن خواهد شد، زندگی آینده را به کام همه تلخ خواهد کرد و جهنمی خواهد ساخت که تر وخشک با هم بسوزد، ناپاکان و سست اعتقادان در آتش بی آبرویی و رسوایی خانواده خود، طلاق فرزندان، قتل و خود کشی آنها  وغیره خواهند سوخت و پاکان و معتقدان در آتش نا امنی در مجاورت ناپاکان. این جهنم حقیقتی است که شعله هایی از آن هم اکنون بعضی شهرهای بزرگ را در برگرفته و جرقه هایش به شهرستان های مذهبی هم رسیده و در حال شعله ور شدن است.

ایراد کار از کجاست؟ وقتی جامعه ای با ضد ارزش ها مقابله نکند ، وقتی مردم در مقابل آنچه که می بینند و می شنوند سکوت می کنند کمکم قبح عمل زشت میشکند و به تدریج ضد ارزش به ارزش تبدیل میشود. صداقت می شود ساده لوحی و خل بودن، کلاه برداری و حرام خواری می شود زرنگی ، رابطه نا مشروع داشتن، افتخار، پاک و سالم ماندن، مایه سرافکندگی و نشانهی بیعرضگی.این واقعیت ها خلاف امر قرآن است که مثلاً ؛ هنگام نزول تورات دربارهی حفظ محتوای آن (ارزش های معنوی) می فرماید : «خُذُوا۟ مَآ ءَاتَيْنَٰكُم بِقُوَّةٍ» : «آنچه به شما دادهایم با قوت و قدرت نگه دارید».

و در تضاد است با آنچه در زندگی اهل بیت (g) می بینیم. امام حسین(g) قویترین نیروی خود یعنی حضرت ابوالفضل (g) را نگهبان خیمه ها می کند تا به ما حرمت ناموس بیاموزد اما ما کجاییم و فرهنگ امام حسین (g) کجا؟ بعضی از ما اگر کارمان گیر نکند و حاجت نداشته باشیم حتّی فراموش می کنیم که امام حسینی هم داشته ایم.

از کجا شروع شد؟ از زمانی که یاد گرفته ایم که حدود الهی را رعایت نکنیم توجیهمان می کردند که زمانه فرق کرده،چه توجیه غلطی! در کجای تاریخ بشریت ، ارزش ها فرق کرده است؟ پلیدی ها از اول پلید بوده اند و پاکی ها پاک. در کدام مقطع تاریخ و در زمان کدام پیامبر غیبت، تهمت، بی حیایی و... ارزش شمرده می شده و برعکس صداقت ،حیا،خدمت به خلق و ...ضد ارزش بوده اند؟

این توجیه غلطی که زمانه فرق کرده؛ به ما جرات داد تا از حدود الهی تجاوز کنیم، رعایت حریم محرم و نامحرم،حجاب، کسب روزی حلال و ارزش هایی از این قبیل را مربوط به گذشته بدانیم و رعایت کنندگان آن را اُمُّل، عقب مانده،قدیمی و بی کلاس بنامیم و حرمت شکنان آن را متمدن، مدرن؛ با کلاس و روشنفکر بدانیم.  بی حیایی و بی حجابی و شکستن حریم محرم و نامحرم را توجیه می کردند که دلمان پاک است !

اولاً خدا که از دل همه خبر دارد حتّی از دل شما هم ، بیشتر از خود شما آگاه است، دستور بر رعایت حریم داده است.ثانیاً عجیب است که دل شما بلا تشبیه از دل حضرت زهرا (س) پاکتر است که هیچ گاه حریم هیچ ارزشی را نشکست و مثل شما برای دل خود فتوا صادر نکرد. ثالثاً این زن بی حجب و حیا که دل خودش را پاک می داند چگونه از دل کسانی که نگاهش می کنند و افکارشان در فساد غرق شده و ممکن است در اثر آن مرتکب گناه و جنایت شوند، آگاه است ؟ مگر ما نسبت به تاثیری که در اجتماع میگذاریم مسئول نیستیم!

حدود الهی

ببینیم قرآن درباره ی حدود الهی چه میگوید؟ قرآنی که آمده تا،تا انتهای تاریخ چراغ راه ما باشد،قرآنی که قرار نیست ارزش هایش کهنه شوند،بله همین قرآنی که فقط برای مرده هایمان می خوانیم درست مثل نوش دارویی که کیکاووس پس از مرگ سهراب برای رستم فرستاد! انسانی که در تمام طول عمر به قرآن پشت کرده، قرآن خواندن سر قبر او چگونه میتواند نجاتش دهد؟!

بگذریم... از قرآن چهار عبارت در باره ی حدود الهی برایتان می آوریم:

1.               «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا»:آنها حدود الهی است پس از آنها تجاوز نکنید.

2.               «وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»: همهی کسانی که از حدود الهی تجاوز می کنند قطعاً از ظالمان شمرده می شوند.

3.               «إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» :قطعاً خدا ظالمان را هدایت نخواهد کرد (یعنی قطعاً ظالم راه به جایی نخواهد برد).

4.               «أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَي الظَّٰلِمِينَ»:آگاه باش که لعنت خداوند بر ظالمان است.                                

   نتیجه: هر کس از حدود الهی تجاوز کند مورد لعنت خداوند قرار خواهد گرفت(یعنی روی خیر و خوبی را نخواهد دید)

چه کسانی از حدود الهی تجاوز می کنند؟ همینهایی که میگویند زمانه فرق کرده است، نه حریم محرم و نامحرم را بر اساس قرآن رعایت می کنند، نه حرمت ناموس مردم را ،نه حدود حجاب و عفاف را و نه حدود دیگر الهی را! حال اگر جامعه یا مردمی مورد لعن خداوند قرار گیرند، چگونه می توان توقع داشتد که روی خیر و خوبی را ببینند؟!

آری یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود نسبت به تجاوز از حدود الهی گستاخ شویم همین توجیهاتی است که شیطان برای ما می سازد، مثلاً : زمانه فرق کرده ،ما دلمان پاک است،کلاه خودت را بچسب و...

خوب است در این زمینه به این عبارت قرآنی توجه کنید : «وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ»: «و شیطان آنچه را انجام می دهند برایشان زینت کرده است». پیام این آیه چیست؟ توجیهات ما برای گناه ،زینت های شیطان است.

بله گناهان ما زیبایی و لذتی ندارند ، فقط توسط شیطان، ظاهرش آراسته می شود. یعنی درست مانند یک ظرف پر از لجن است که وسوسهی شیطان روی آن یک لایه ی نازک عسل کشیده است و ما اگر بصیرت نداشته باشیم و وابستة شیطان باشیم فقط لایه عسل را می بینیم و با رفتن به سمت آن مجبوریم تمام محتوای ظرف را سر بکشیم.

عزیزان! اگر در گناه و عمل شیطانی عوضِ نگاه کردن به ظاهر جذاب آن ،اعماق کثیف آن را بنگریم هرگز به سمت آن نمی رویم مثلاً : روابط دختر و پسر که معضل جامعه ی امروز ماست و لبّ کلام ما در این مقاله:

وقتی شیطان، عنوان این «رابطه ی کثیف» را برای ما تغییر داده است و عنوان «دوستی» بر آن نهاده ، آن را برای ما توجیه پذیر می کند در واقع این واژه ی «دوست»که واژهای مثبت و زیباست، لایه عسلی است که در سطح این ظرف پر از لجن به چشم می آید و آن را تزئین کرده و کثافات آن را برای ما مخفی کرده است، مخصوصاً که بسیاری از ما اصلاً قرآن را همراه با تدبر در معانی آن نخوانده ایم تا کثافات این رابطه را بفهمیم . حال به قرآن برمیگردیم تا با چراغ هدایت آن بهتر ببینیم:


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعر آیینی و آدرس shere-aeeni.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 38158
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1